Listen to three tracks of the Playful Maziness of Art

Listen here to three tracks of the Playful Maziness of Art by Hark! en Co

the Valley of Unrest (vocal Jelle Paulusma):

Eulalie (vocals Harke Jan van der Meulen and Vera van der Poel):

A Dream within a Dream (vocal Vera van der Poel):

 

If you would like to order the physical (priced 15 euro) cd with special artwork by Peter Boersma, let me know via the contact page.

Wilt u de fysieke cd met speciaal artwork van Peter Boersma bestellen (15 euro), laat me dat weten via de contact pagina

 

 

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Listen to three tracks of the Playful Maziness of Art

the Playful Maziness of Art

the Playful Maziness of Art…

is de titel van het nieuwe, derde album van Hark! en Co. Wereldberoemde gedichten van de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe op muziek van Harke Jan.  Op deze cd verwelkomen wij (met enige trots) onze nieuwe pianiste Lineke Lever (linekelever.nl). Daarnaast zullen natuurlijk Michiel Nijenhuis (gitaar), Josje ter Haar (viool) en Brendan Conroy (cello) ook weer te horen zijn. Als gastzangers wederom Jelle Paulusma en Vera van der Poel en nieuw deze keer Hans Croon (the Dutch) en Ricky Koole. Het artwork zal worden verzorgd door Peter Boersma www.hehallo.nl

Stuur mij een persoonlijk bericht als je de cd wilt hebben!

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor the Playful Maziness of Art

Release “My Treasures” by Hark! en Co

De CD ‘My Treasures’ is uit!

Prachtige songs op tekst van Robert Louis Stevenson, ingezongen door Spinvis, Henk Hofstede, Jelle Paulusma, Vera van der Poel en mijzelf. Lees de recensies bij ‘Hark! en Co in de pers.

En dan ook nog het prachtige artwork van Marieke den Ouden (www.mdenouden.com) !

Ik ben er heel trots op. Stuur me een pb via mijn email in ‘contact’ en je krijgt de cd thuisgestuurd. Hij kost 15 euro (exclusief bezorgkosten).

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Release “My Treasures” by Hark! en Co

Concert Roode Bioscoop

Het concert in de Roode Bioscoop, dat al een paar keer is uitgesteld, gaat nu echt door!

Zaterdag 3 juli 2021

aanvang 20.30 live concert

Er zijn nog kaarten. Hier is de link naar de kaartverkoop:

Hark! en Co | My Treasures | Theater De Roode Bioscoop

 

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Concert Roode Bioscoop

Opnames ‘My Treasures’ in Studio 150

De opnames voor ‘My Treasures’, het nieuwe album van Hark! en Co zijn in volle gang! De basistracks zijn klaar; nu worden de zangpartijen toegevoegd door vlnr Jelle Paulusma, Spinvis en Vera van der Poel.

We houden je op de hoogte!

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Opnames ‘My Treasures’ in Studio 150

Concert Roode Bioscoop 11 november 2020

Op woensdag 11 november geef ik met Hark! en Co een concert in de Roode Bioscoop.

Er zijn voorstellingen om 19.00 uur en 21.00 uur.

Hieronder de link naar de kaartverkoop:

https://www.roodebioscoop.nl/hark-en-co

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Concert Roode Bioscoop 11 november 2020

Treasure Island

Dit is de cover voor mijn nieuwe album met Hark! en Co. Een man in een boot, gedreven onderweg naar een bijzondere bestemming. Hopelijk kunnen we in het najaar gaan opnemen.

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Treasure Island

Mooie recensie “R.L.Stevenson” in Written in Music

door Marcel Hartenberg in Written in Music

 

Het is niet met grote regelmaat dat schrijvers een muzikaal eerbetoon krijgen. Denkend aan het immens spannende boek “Schateiland” was dat ook niet meteen de verwachting bij de naam R.L. Stevenson. Met de toevoeging dat Robert Louis ook gedichten schreef, werd een eerbetoon al een minder exotische keuze. Daarmee echter nog geen gelopen race. Hoe ga je ermee om? Welke keuzes maak je, hoe geef je de muziek vorm? Voor Harke is het niet de eerste keer dat hij een schrijver en dichter muzikaal eer brengt. Eerder al schreef hij muziek bij gedichten van William Blake en Jan Jacob Slauerhoff. Hij schreef ook opera’s en liederencycli gebaseerd op teksten van Patricia Highsmith en Iris Murdoch, Paul van Ostaijen en Nescio. Daarbij kun je stellen dat Harke Jan complexiteit van gedichten of teksten niet uit de weg gaat. Voor dit album richtte hij zich met name op A Child’s Garden Of Verses van R.L. Stevenson en zette deze op muziek.

De gedichten van Stevenson heeft Harke Jan voorzien van smaakvolle composities waarbij zowel warmte centraal staat net als de sfeer van de composities en waarbij er steeds aandacht is voor  het instrumentarium en de kleur en toonzetting van de stemmen. Zowel Henk Hofstede als Vera van der Poel hebben meegewerkt aan het album. Naast hen neemt Harke zelf ook zang voor zijn rekening en hij bespeelt de cajon. Het ensemble dat de composities inkleurt, staat steeds in dienst van de composities. De viool van Josje ter Haar neemt op aangename wijze, nooit opdringerig, de leidende rol in de composities. Ze staat echter niet alleen voor de kleuring. De cello van Brendan Conroy, de gitaar van Steef Vellinga en de piano van Elly Abas maken het geheel compleet. Het album is stemmig, aangenaam akoestisch en draagt een aangename sereniteit in zich. Het opent mooi met Looking Glass River waar de stem van Henk Hofstede heerlijk past naast de instrumenten. Een buitengewoon fraaie keuze om Henk Hofstede hier een bijdrage te laten leveren; zijn stem is volkomen in balans met de instrumenten. Een sprekende compositie bij een gedicht over onder water leven in een rivier.

Vera van der Poel zingt de tweede compositie, gitaar en viool komen iets meer naar de voorgrond. De dichtregels hebben zich vertaald in mooie zanglijnen. Subtiliteit ook weer hier alom. Mooi hoe gitaar en viool in het tussenstuk beide aandacht vragen. Met een kleine knik naar Kate Bush, zo lijkt het, is ook dit een mooi passende toonzetting van het werk van Stevenson. De derde compositie, Good Boy, brengt een duet tussen Harke en Vera. Een stichtelijke tekst bijna ondeugend vertaald in het duet. Geslaagde vertolking met twee stemmen die prima bij elkaar passen. Farewell To The Farm wordt weer gezongen door Henk Hofstede. De speelsheid van de vorige compositie lijkt hierin door te lopen. Deze compositie klinkt alsof deze geschreven is voor de stem van Henk. Het samenspel van de instrumenten is hier optimaal.

Where Go The Boats? brengt de stemmen van Vera en Harke weer samen. Met andermaal een speelse verklanking van de dichtregels kun je je goed voorstellen hoe dit gedicht de kinderwereld en beleving vertolkt. The Wind is de laatste muzikale weergave van een gedicht van R.L. Stevenson. De stem van de voorman van Nits begeleid door de muziek roept, meer dan de andere composities, melancholie op. Wonderwel passend en ook hier weer geschreven, zo lijkt het, op de stem van Henk. Dan volgt Ravi, de ode van Harke Jan aan Ravi Shankar, de virtuoze meester van sitar en surbahar en overduidelijk een inspiratiebron voor Harke. Mooi en passend.

Het album wordt afgesloten met de vertolking van twee meer gedichten. Het eerste is een vertolking van een gedicht van John Clare waarin Harke alleen zingt. Speelsheid in een compositie die zeker ook aansprekend is. Hoewel Harke hier ook wat donkerder klinkt, zit hierin niet de melancholie die kenmerkend is voor de zang van Henk Hofstede op dit album. De laatste compositie wordt weer gezongen door Vera van der Poel. Taking Leave Of A Friend sluit het album uiteindelijk melancholisch maar warm af.

Het album is een mooie luisterervaring, vooral omdat het vraagt om meer dan een enkele keer te beluisteren. Juist omdat sereniteit en het klein houden van de composities als een rode draad door de muziek loopt én de instrumenten in de composities steeds opnieuw hun samenspel vinden, is aandacht voor de muziek van belang. Als je die tijd en aandacht ervoor neemt, is dit je kans om een mooi album te leren kennen dat zich langzaam maar zeker aan jou als luisteraar blootgeeft. De stemmen voor de verschillende composities zijn uitstekend gekozen én de balans tussen speelsheid en melancholie is treffend. Het album is wat aan de korte kant, maar de kwaliteit staat buiten kijf. Benieuwd welke muzikale stappen Hark! en Co hierna gaan zetten. Op woensdag 14 november kun je Hark! en Co live aan het werk zien in de Roode Bioscoop in Amsterdam.

Tracklisting R.L. Stevenson:

  1. Looking Glass River
  2. Glistering Planets
  3. A Good Boy
  4. Farewell To The Farm
  5. Where Go The Boats?
  6. The Wind
  7. Ravi
  8. Clock A Clay
  9. Taking Leave Of A Friend
Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Mooie recensie “R.L.Stevenson” in Written in Music

het Nieuwe Diep

‘het Nieuwe Diep’ (naar een water nabij het Zeeburgereiland) is de naam van het ensemble waarmee ik zowel het repertoire van Ramses Shaffy als dat van mijzelf ga spelen.

Met Josje ter Haar (viool) en Elena Manevska (piano).

Ons eerste concert is op 20 oktober as in de Doopsgezinde Singelkerk te Amsterdam.

Aanvang: 12.30 (lunchconcert)

Toegang: gratis (vrijwillige bijdrage na afloop)

 

foto: Kees van Wensen

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor het Nieuwe Diep

Recensie R.L. Stevenson in Popnews

09/05/2018, par

 

Pour intéresser l’auditeur potentiel à ce disque confidentiel, il convient sans doute de mentionner en premier lieu la participation de Henk Hofstede sur trois de ses neuf morceaux. La présence vocale chaleureuse du leader des Nits n’est toutefois pas l’unique intérêt de ce mini-album autoproduit par l’un de ses compatriotes, un certain Harke Jan van der Meulen. Celui-ci, qui prise la langue anglaise à l’instar des auteurs de “In the Dutch Mountains”, semble moins attaché qu’eux à ses racines néerlandaises. Hormis pour un morceau de sa plume, il adapte ici des auteurs anglo-saxons : John Clare (poète romantique anglais), Ezra Pound, et surtout Robert Louis Stevenson pour les six premiers titres.
Van der Meulen n’est sans doute pas le premier à mettre en musique des poèmes tirés des recueils “A Child’s Garden of Verses” et “Songs of Travels” (nettement moins connus chez nous que “L’Île au trésor” ou “L’Étrange Cas du docteur Jekyll et de M. Hyde”), mais il le fait avec beaucoup de grâce. L’instrumentarium chambriste (piano, guitare classique, violon, violoncelle), les voix tout en nuances (dont celle, magnifique, de la chanteuse Vera van der Poel), les mélodies en arabesques complexes traduisent joliment et simplement l’émerveillement qu’expriment ces vers, celui d’un enfant qui découvre le monde. L’ensemble est forcément teinté d’une légère nostalgie puisque l’enfance, par définition, ne dure pas.

Quant au seul morceau dont Harke Jan a signé le texte, “Ravi”, il s’agit de toute évidence d’un hommage à Ravi Shankar. Le texte cite deux célèbres chansons sur lesquelles le maître du sitar ne joue pas mais qu’il a influencées (c’est en tout cas avéré pour la première) : “Norwegian Wood” des Beatles et “The Cutter” d’Echo and the Bunnymen. Autant dire qu’on ne croise que du beau monde ici, dans ce qui ressemble heureusement plus à une sorte de rassemblement amical qu’à un amas de références chics. C’est avant tout la richesse musicale du disque qui frappe et qui lui vaut des écoutes répétées, alors qu’on pensait le poser sur la pile des curiosités sympathiques et l’y laisser prendre la poussière. Il y a sans doute plus d’idées et de beauté dans cette œuvre de moins de 26 minutes que dans bien des albums deux fois plus longs.

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Recensie R.L. Stevenson in Popnews