De opnames voor ‘My Treasures’, het nieuwe album van Hark! en Co zijn in volle gang! De basistracks zijn klaar; nu worden de zangpartijen toegevoegd door vlnr Jelle Paulusma, Spinvis en Vera van der Poel.
We houden je op de hoogte!
De opnames voor ‘My Treasures’, het nieuwe album van Hark! en Co zijn in volle gang! De basistracks zijn klaar; nu worden de zangpartijen toegevoegd door vlnr Jelle Paulusma, Spinvis en Vera van der Poel.
We houden je op de hoogte!
Op woensdag 11 november geef ik met Hark! en Co een concert in de Roode Bioscoop.
Er zijn voorstellingen om 19.00 uur en 21.00 uur.
Hieronder de link naar de kaartverkoop:
https://www.roodebioscoop.nl/hark-en-co
Dit is de cover voor mijn nieuwe album met Hark! en Co. Een man in een boot, gedreven onderweg naar een bijzondere bestemming. Hopelijk kunnen we in het najaar gaan opnemen.
door Marcel Hartenberg in Written in Music
Het is niet met grote regelmaat dat schrijvers een muzikaal eerbetoon krijgen. Denkend aan het immens spannende boek “Schateiland” was dat ook niet meteen de verwachting bij de naam R.L. Stevenson. Met de toevoeging dat Robert Louis ook gedichten schreef, werd een eerbetoon al een minder exotische keuze. Daarmee echter nog geen gelopen race. Hoe ga je ermee om? Welke keuzes maak je, hoe geef je de muziek vorm? Voor Harke is het niet de eerste keer dat hij een schrijver en dichter muzikaal eer brengt. Eerder al schreef hij muziek bij gedichten van William Blake en Jan Jacob Slauerhoff. Hij schreef ook opera’s en liederencycli gebaseerd op teksten van Patricia Highsmith en Iris Murdoch, Paul van Ostaijen en Nescio. Daarbij kun je stellen dat Harke Jan complexiteit van gedichten of teksten niet uit de weg gaat. Voor dit album richtte hij zich met name op A Child’s Garden Of Verses van R.L. Stevenson en zette deze op muziek.
De gedichten van Stevenson heeft Harke Jan voorzien van smaakvolle composities waarbij zowel warmte centraal staat net als de sfeer van de composities en waarbij er steeds aandacht is voor het instrumentarium en de kleur en toonzetting van de stemmen. Zowel Henk Hofstede als Vera van der Poel hebben meegewerkt aan het album. Naast hen neemt Harke zelf ook zang voor zijn rekening en hij bespeelt de cajon. Het ensemble dat de composities inkleurt, staat steeds in dienst van de composities. De viool van Josje ter Haar neemt op aangename wijze, nooit opdringerig, de leidende rol in de composities. Ze staat echter niet alleen voor de kleuring. De cello van Brendan Conroy, de gitaar van Steef Vellinga en de piano van Elly Abas maken het geheel compleet. Het album is stemmig, aangenaam akoestisch en draagt een aangename sereniteit in zich. Het opent mooi met Looking Glass River waar de stem van Henk Hofstede heerlijk past naast de instrumenten. Een buitengewoon fraaie keuze om Henk Hofstede hier een bijdrage te laten leveren; zijn stem is volkomen in balans met de instrumenten. Een sprekende compositie bij een gedicht over onder water leven in een rivier.
Vera van der Poel zingt de tweede compositie, gitaar en viool komen iets meer naar de voorgrond. De dichtregels hebben zich vertaald in mooie zanglijnen. Subtiliteit ook weer hier alom. Mooi hoe gitaar en viool in het tussenstuk beide aandacht vragen. Met een kleine knik naar Kate Bush, zo lijkt het, is ook dit een mooi passende toonzetting van het werk van Stevenson. De derde compositie, Good Boy, brengt een duet tussen Harke en Vera. Een stichtelijke tekst bijna ondeugend vertaald in het duet. Geslaagde vertolking met twee stemmen die prima bij elkaar passen. Farewell To The Farm wordt weer gezongen door Henk Hofstede. De speelsheid van de vorige compositie lijkt hierin door te lopen. Deze compositie klinkt alsof deze geschreven is voor de stem van Henk. Het samenspel van de instrumenten is hier optimaal.
Where Go The Boats? brengt de stemmen van Vera en Harke weer samen. Met andermaal een speelse verklanking van de dichtregels kun je je goed voorstellen hoe dit gedicht de kinderwereld en beleving vertolkt. The Wind is de laatste muzikale weergave van een gedicht van R.L. Stevenson. De stem van de voorman van Nits begeleid door de muziek roept, meer dan de andere composities, melancholie op. Wonderwel passend en ook hier weer geschreven, zo lijkt het, op de stem van Henk. Dan volgt Ravi, de ode van Harke Jan aan Ravi Shankar, de virtuoze meester van sitar en surbahar en overduidelijk een inspiratiebron voor Harke. Mooi en passend.
Het album wordt afgesloten met de vertolking van twee meer gedichten. Het eerste is een vertolking van een gedicht van John Clare waarin Harke alleen zingt. Speelsheid in een compositie die zeker ook aansprekend is. Hoewel Harke hier ook wat donkerder klinkt, zit hierin niet de melancholie die kenmerkend is voor de zang van Henk Hofstede op dit album. De laatste compositie wordt weer gezongen door Vera van der Poel. Taking Leave Of A Friend sluit het album uiteindelijk melancholisch maar warm af.
Het album is een mooie luisterervaring, vooral omdat het vraagt om meer dan een enkele keer te beluisteren. Juist omdat sereniteit en het klein houden van de composities als een rode draad door de muziek loopt én de instrumenten in de composities steeds opnieuw hun samenspel vinden, is aandacht voor de muziek van belang. Als je die tijd en aandacht ervoor neemt, is dit je kans om een mooi album te leren kennen dat zich langzaam maar zeker aan jou als luisteraar blootgeeft. De stemmen voor de verschillende composities zijn uitstekend gekozen én de balans tussen speelsheid en melancholie is treffend. Het album is wat aan de korte kant, maar de kwaliteit staat buiten kijf. Benieuwd welke muzikale stappen Hark! en Co hierna gaan zetten. Op woensdag 14 november kun je Hark! en Co live aan het werk zien in de Roode Bioscoop in Amsterdam.
‘het Nieuwe Diep’ (naar een water nabij het Zeeburgereiland) is de naam van het ensemble waarmee ik zowel het repertoire van Ramses Shaffy als dat van mijzelf ga spelen.
Met Josje ter Haar (viool) en Elena Manevska (piano).
Ons eerste concert is op 20 oktober as in de Doopsgezinde Singelkerk te Amsterdam.
Aanvang: 12.30 (lunchconcert)
Toegang: gratis (vrijwillige bijdrage na afloop)
foto: Kees van Wensen
09/05/2018, par Vincent Arquillière
Pour intéresser l’auditeur potentiel à ce disque confidentiel, il convient sans doute de mentionner en premier lieu la participation de Henk Hofstede sur trois de ses neuf morceaux. La présence vocale chaleureuse du leader des Nits n’est toutefois pas l’unique intérêt de ce mini-album autoproduit par l’un de ses compatriotes, un certain Harke Jan van der Meulen. Celui-ci, qui prise la langue anglaise à l’instar des auteurs de “In the Dutch Mountains”, semble moins attaché qu’eux à ses racines néerlandaises. Hormis pour un morceau de sa plume, il adapte ici des auteurs anglo-saxons : John Clare (poète romantique anglais), Ezra Pound, et surtout Robert Louis Stevenson pour les six premiers titres.
Van der Meulen n’est sans doute pas le premier à mettre en musique des poèmes tirés des recueils “A Child’s Garden of Verses” et “Songs of Travels” (nettement moins connus chez nous que “L’Île au trésor” ou “L’Étrange Cas du docteur Jekyll et de M. Hyde”), mais il le fait avec beaucoup de grâce. L’instrumentarium chambriste (piano, guitare classique, violon, violoncelle), les voix tout en nuances (dont celle, magnifique, de la chanteuse Vera van der Poel), les mélodies en arabesques complexes traduisent joliment et simplement l’émerveillement qu’expriment ces vers, celui d’un enfant qui découvre le monde. L’ensemble est forcément teinté d’une légère nostalgie puisque l’enfance, par définition, ne dure pas.
Quant au seul morceau dont Harke Jan a signé le texte, “Ravi”, il s’agit de toute évidence d’un hommage à Ravi Shankar. Le texte cite deux célèbres chansons sur lesquelles le maître du sitar ne joue pas mais qu’il a influencées (c’est en tout cas avéré pour la première) : “Norwegian Wood” des Beatles et “The Cutter” d’Echo and the Bunnymen. Autant dire qu’on ne croise que du beau monde ici, dans ce qui ressemble heureusement plus à une sorte de rassemblement amical qu’à un amas de références chics. C’est avant tout la richesse musicale du disque qui frappe et qui lui vaut des écoutes répétées, alors qu’on pensait le poser sur la pile des curiosités sympathiques et l’y laisser prendre la poussière. Il y a sans doute plus d’idées et de beauté dans cette œuvre de moins de 26 minutes que dans bien des albums deux fois plus longs.
Concert : Hark! en Co
De Roode Bioscoop, Haarlemmerplein 7 1013 HP Amsterdam
Donderdag 19 april 20.30 uur
Hark! en Co is een ensemble onder leiding van componist Harke Jan van der Meulen dat ‘vintage pop op klassieke instrumenten’ maakt met referenties naar Nits, Spinvis, Ho Orchestra en Awkward I. In 2017 is een cd uitgebracht met de titel “R.L. Stevenson” waarin een aantal gedichten van de Schotse schrijver en dichter Robert Louis Stevenson op muziek zijn gezet. Medewerking werd verleend door oa Henk Hofstede (Nits) en Vera van der Poel. In de Roode Bioscoop zal Hark! en Co deze keer niet spelen met strijkers maar met accordeonist Peter van Os. Daarnaast zullen er gedichten van Stevenson worden voorgedragen door Andy Bruce.
Harke Jan van der Meulen – zang, percussie, compositie
Vera van der Poel – zang
Steef Vellinga – gitaar
Elly Abas – piano
Peter van Os – accordeon, trombone
Andy Bruce – voordracht
THEATERDINER
Voor deze voorstelling kunt u gebruik maken van het Theaterdiner: kaarten voor de voorstelling inclusief een diner bij het nabijgelegen Café-restaurant ’t Blaauwhooft. Bij het bestellen van de kaarten kiest u dan voor de optie: Theaterdiner, incl. entree (zolang de voorraad strekt). Wij reserveren dan een tafel voor u. Neem uw bevestiging mee naar het restaurant. Bestel hier uw kaarten:
http://www.roodebioscoop.nl/Eendagsgasten/672-Hark-en-Co—RL-Stevenson
Gerrie Meijers in het Uur van het Orgel
In aanloop naar Pasen geeft de Haarlemse organiste Gerrie Meijers een integrale uitvoering van ‘Le Chemin de la Croix’ van Marcel Dupré. De veertien staties op de kruisweg van Jezus worden in dit werk op treffende wijze verklankt. Het werk ‘Listen’ van Toon Hagen is gebaseerd op Psalm 80. Daarnaast klinkt de eerste uitvoering van ‘Mountains Fall/Hills Cover’ van componist Harke Jan van der Meulen, speciaal voor dit concert gecomponeerd.
2 november 2018: reprise in het Orgelpark, Amsterdam.
Programma
Goed om te weten
19.30 uur | gratis
Voorafgaand aan het concert verzorgt stadsorganist Jos van der Kooy een gratis inleiding. Toegangsbewijzen voor het concert zijn ook geldig voor de inleiding
Zaterdag 17 februari is er een lunchconcert in de Singelkerk (Singel 452 in Amsterdam) met muziek van mij uitgevoerd door Gerrie Meijers, piano; Suzanne Groot, viool en Susanne Winkler, sopraan.
Werken: Orbitus, Plantage, Flow, Memory, Impasse en Dream within a Dream.
Aanvang 13.00 Toegang vrij, vrijwillige bijdrage.
De videoclip voor “Looking Glass River” is klaar. Hier is het resultaat:
met Henk Hofstede (vocals), Josje ter Haar (viool), Brendan Conroy (cello), Steef Vellinga (gitaar), Elly Abas (piano) en Harke Jan van der Meulen (c0mpositie)
tekst: Robert Louis Stevenson
productie: Mamedia, Amsterdam
met grote dank aan Jasper, Liesbeth, Madelief van Mamedia, Helma en Marcel van de Singelkerk en Cato en Juul natuurlijk!