Mooie recensie “R.L.Stevenson” in Written in Music

door Marcel Hartenberg in Written in Music

 

Het is niet met grote regelmaat dat schrijvers een muzikaal eerbetoon krijgen. Denkend aan het immens spannende boek “Schateiland” was dat ook niet meteen de verwachting bij de naam R.L. Stevenson. Met de toevoeging dat Robert Louis ook gedichten schreef, werd een eerbetoon al een minder exotische keuze. Daarmee echter nog geen gelopen race. Hoe ga je ermee om? Welke keuzes maak je, hoe geef je de muziek vorm? Voor Harke is het niet de eerste keer dat hij een schrijver en dichter muzikaal eer brengt. Eerder al schreef hij muziek bij gedichten van William Blake en Jan Jacob Slauerhoff. Hij schreef ook opera’s en liederencycli gebaseerd op teksten van Patricia Highsmith en Iris Murdoch, Paul van Ostaijen en Nescio. Daarbij kun je stellen dat Harke Jan complexiteit van gedichten of teksten niet uit de weg gaat. Voor dit album richtte hij zich met name op A Child’s Garden Of Verses van R.L. Stevenson en zette deze op muziek.

De gedichten van Stevenson heeft Harke Jan voorzien van smaakvolle composities waarbij zowel warmte centraal staat net als de sfeer van de composities en waarbij er steeds aandacht is voor  het instrumentarium en de kleur en toonzetting van de stemmen. Zowel Henk Hofstede als Vera van der Poel hebben meegewerkt aan het album. Naast hen neemt Harke zelf ook zang voor zijn rekening en hij bespeelt de cajon. Het ensemble dat de composities inkleurt, staat steeds in dienst van de composities. De viool van Josje ter Haar neemt op aangename wijze, nooit opdringerig, de leidende rol in de composities. Ze staat echter niet alleen voor de kleuring. De cello van Brendan Conroy, de gitaar van Steef Vellinga en de piano van Elly Abas maken het geheel compleet. Het album is stemmig, aangenaam akoestisch en draagt een aangename sereniteit in zich. Het opent mooi met Looking Glass River waar de stem van Henk Hofstede heerlijk past naast de instrumenten. Een buitengewoon fraaie keuze om Henk Hofstede hier een bijdrage te laten leveren; zijn stem is volkomen in balans met de instrumenten. Een sprekende compositie bij een gedicht over onder water leven in een rivier.

Vera van der Poel zingt de tweede compositie, gitaar en viool komen iets meer naar de voorgrond. De dichtregels hebben zich vertaald in mooie zanglijnen. Subtiliteit ook weer hier alom. Mooi hoe gitaar en viool in het tussenstuk beide aandacht vragen. Met een kleine knik naar Kate Bush, zo lijkt het, is ook dit een mooi passende toonzetting van het werk van Stevenson. De derde compositie, Good Boy, brengt een duet tussen Harke en Vera. Een stichtelijke tekst bijna ondeugend vertaald in het duet. Geslaagde vertolking met twee stemmen die prima bij elkaar passen. Farewell To The Farm wordt weer gezongen door Henk Hofstede. De speelsheid van de vorige compositie lijkt hierin door te lopen. Deze compositie klinkt alsof deze geschreven is voor de stem van Henk. Het samenspel van de instrumenten is hier optimaal.

Where Go The Boats? brengt de stemmen van Vera en Harke weer samen. Met andermaal een speelse verklanking van de dichtregels kun je je goed voorstellen hoe dit gedicht de kinderwereld en beleving vertolkt. The Wind is de laatste muzikale weergave van een gedicht van R.L. Stevenson. De stem van de voorman van Nits begeleid door de muziek roept, meer dan de andere composities, melancholie op. Wonderwel passend en ook hier weer geschreven, zo lijkt het, op de stem van Henk. Dan volgt Ravi, de ode van Harke Jan aan Ravi Shankar, de virtuoze meester van sitar en surbahar en overduidelijk een inspiratiebron voor Harke. Mooi en passend.

Het album wordt afgesloten met de vertolking van twee meer gedichten. Het eerste is een vertolking van een gedicht van John Clare waarin Harke alleen zingt. Speelsheid in een compositie die zeker ook aansprekend is. Hoewel Harke hier ook wat donkerder klinkt, zit hierin niet de melancholie die kenmerkend is voor de zang van Henk Hofstede op dit album. De laatste compositie wordt weer gezongen door Vera van der Poel. Taking Leave Of A Friend sluit het album uiteindelijk melancholisch maar warm af.

Het album is een mooie luisterervaring, vooral omdat het vraagt om meer dan een enkele keer te beluisteren. Juist omdat sereniteit en het klein houden van de composities als een rode draad door de muziek loopt én de instrumenten in de composities steeds opnieuw hun samenspel vinden, is aandacht voor de muziek van belang. Als je die tijd en aandacht ervoor neemt, is dit je kans om een mooi album te leren kennen dat zich langzaam maar zeker aan jou als luisteraar blootgeeft. De stemmen voor de verschillende composities zijn uitstekend gekozen én de balans tussen speelsheid en melancholie is treffend. Het album is wat aan de korte kant, maar de kwaliteit staat buiten kijf. Benieuwd welke muzikale stappen Hark! en Co hierna gaan zetten. Op woensdag 14 november kun je Hark! en Co live aan het werk zien in de Roode Bioscoop in Amsterdam.

Tracklisting R.L. Stevenson:

  1. Looking Glass River
  2. Glistering Planets
  3. A Good Boy
  4. Farewell To The Farm
  5. Where Go The Boats?
  6. The Wind
  7. Ravi
  8. Clock A Clay
  9. Taking Leave Of A Friend
Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Mooie recensie “R.L.Stevenson” in Written in Music

het Nieuwe Diep

‘het Nieuwe Diep’ (naar een water nabij het Zeeburgereiland) is de naam van het ensemble waarmee ik zowel het repertoire van Ramses Shaffy als dat van mijzelf ga spelen.

Met Josje ter Haar (viool) en Elena Manevska (piano).

Ons eerste concert is op 20 oktober as in de Doopsgezinde Singelkerk te Amsterdam.

Aanvang: 12.30 (lunchconcert)

Toegang: gratis (vrijwillige bijdrage na afloop)

 

foto: Kees van Wensen

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor het Nieuwe Diep

Recensie R.L. Stevenson in Popnews

09/05/2018, par

 

Pour intéresser l’auditeur potentiel à ce disque confidentiel, il convient sans doute de mentionner en premier lieu la participation de Henk Hofstede sur trois de ses neuf morceaux. La présence vocale chaleureuse du leader des Nits n’est toutefois pas l’unique intérêt de ce mini-album autoproduit par l’un de ses compatriotes, un certain Harke Jan van der Meulen. Celui-ci, qui prise la langue anglaise à l’instar des auteurs de “In the Dutch Mountains”, semble moins attaché qu’eux à ses racines néerlandaises. Hormis pour un morceau de sa plume, il adapte ici des auteurs anglo-saxons : John Clare (poète romantique anglais), Ezra Pound, et surtout Robert Louis Stevenson pour les six premiers titres.
Van der Meulen n’est sans doute pas le premier à mettre en musique des poèmes tirés des recueils “A Child’s Garden of Verses” et “Songs of Travels” (nettement moins connus chez nous que “L’Île au trésor” ou “L’Étrange Cas du docteur Jekyll et de M. Hyde”), mais il le fait avec beaucoup de grâce. L’instrumentarium chambriste (piano, guitare classique, violon, violoncelle), les voix tout en nuances (dont celle, magnifique, de la chanteuse Vera van der Poel), les mélodies en arabesques complexes traduisent joliment et simplement l’émerveillement qu’expriment ces vers, celui d’un enfant qui découvre le monde. L’ensemble est forcément teinté d’une légère nostalgie puisque l’enfance, par définition, ne dure pas.

Quant au seul morceau dont Harke Jan a signé le texte, “Ravi”, il s’agit de toute évidence d’un hommage à Ravi Shankar. Le texte cite deux célèbres chansons sur lesquelles le maître du sitar ne joue pas mais qu’il a influencées (c’est en tout cas avéré pour la première) : “Norwegian Wood” des Beatles et “The Cutter” d’Echo and the Bunnymen. Autant dire qu’on ne croise que du beau monde ici, dans ce qui ressemble heureusement plus à une sorte de rassemblement amical qu’à un amas de références chics. C’est avant tout la richesse musicale du disque qui frappe et qui lui vaut des écoutes répétées, alors qu’on pensait le poser sur la pile des curiosités sympathiques et l’y laisser prendre la poussière. Il y a sans doute plus d’idées et de beauté dans cette œuvre de moins de 26 minutes que dans bien des albums deux fois plus longs.

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Recensie R.L. Stevenson in Popnews

Concert de Roode Bioscoop

Concert : Hark! en Co

De Roode Bioscoop, Haarlemmerplein 7 1013 HP Amsterdam

Donderdag 19 april 20.30 uur

Hark! en Co is een ensemble onder leiding van componist Harke Jan van der Meulen dat ‘vintage pop op klassieke instrumenten’ maakt met referenties naar Nits, Spinvis, Ho Orchestra en Awkward I. In 2017 is een cd uitgebracht met de titel “R.L. Stevenson” waarin een aantal gedichten van de Schotse schrijver en dichter Robert Louis Stevenson op muziek zijn gezet. Medewerking werd verleend door oa Henk Hofstede (Nits) en Vera van der Poel. In de Roode Bioscoop zal Hark! en Co deze keer niet spelen met strijkers maar met accordeonist Peter van Os. Daarnaast zullen er gedichten van Stevenson worden voorgedragen door Andy Bruce.

 

Harke Jan van der Meulen – zang, percussie, compositie

 

Vera van der Poel – zang

Steef Vellinga – gitaar

Elly Abas – piano

Peter van Os – accordeon, trombone

Andy Bruce – voordracht

THEATERDINER

Voor deze voorstelling kunt u gebruik maken van het Theaterdiner: kaarten voor de voorstelling inclusief een diner bij het nabijgelegen Café-restaurant ’t Blaauwhooft. Bij het bestellen van de kaarten kiest u dan voor de optie: Theaterdiner, incl. entree (zolang de voorraad strekt). Wij reserveren dan een tafel voor u. Neem uw bevestiging mee naar het restaurant. Bestel hier uw kaarten:

http://www.roodebioscoop.nl/Eendagsgasten/672-Hark-en-Co—RL-Stevenson

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Concert de Roode Bioscoop

20 maart 2018: Première nieuwe orgelcompositie “Mountains fall, Hills cover”

Gerrie Meijers in het haarlem-philharmonie-betlehemUur van het Orgel

In aanloop naar Pasen geeft de Haarlemse organiste Gerrie Meijers een integrale uitvoering van ‘Le Chemin de la Croix’ van Marcel Dupré. De veertien staties op de kruisweg van Jezus worden in dit werk op treffende wijze verklankt. Het werk ‘Listen’ van Toon Hagen is gebaseerd op Psalm 80. Daarnaast klinkt de eerste uitvoering van ‘Mountains Fall/Hills Cover’ van componist Harke Jan van der Meulen, speciaal voor dit concert gecomponeerd.

2 november 2018: reprise in het Orgelpark, Amsterdam.

 

Programma

  • Hagen – Listen
  • Dupré – Le Chemin de la Croix
  • Van der Meulen – Mountains Fall/Hills Cover (premiere)

Goed om te weten

Inleiding door Jos van der Kooy

19.30 uur | gratis
Voorafgaand aan het concert verzorgt stadsorganist Jos van der Kooy een gratis inleiding. Toegangsbewijzen voor het concert zijn ook geldig voor de inleiding

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor 20 maart 2018: Première nieuwe orgelcompositie “Mountains fall, Hills cover”

Lunchconcert Singelkerk 17-2-2018

Zaterdag 17 februari is er een lunchconcert in de Singelkerk (Singel 452 in Amsterdam) met muziek van mij uitgevoerd door Gerrie Meijers, piano; Suzanne Groot, viool en Susanne Winkler, sopraan.

Werken: Orbitus, Plantage, Flow, Memory, Impasse en Dream within a Dream.

Aanvang 13.00 Toegang vrij, vrijwillige bijdrage.

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Lunchconcert Singelkerk 17-2-2018

videoclip “Looking Glass River”

De videoclip voor “Looking Glass River” is klaar. Hier is het resultaat:

met Henk Hofstede (vocals), Josje ter Haar (viool), Brendan Conroy (cello), Steef Vellinga (gitaar), Elly Abas (piano) en Harke Jan van der Meulen (c0mpositie)

tekst: Robert Louis Stevenson

productie: Mamedia, Amsterdam

met grote dank aan Jasper, Liesbeth, Madelief van Mamedia, Helma en Marcel van de Singelkerk en Cato en Juul natuurlijk!

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor videoclip “Looking Glass River”

Agenda 2018

De agenda voor 2018 vult zich…. zie aldaar!

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Agenda 2018

Muziekdienst 8 oktober 2017

Op 8 oktober aanstaande vindt er een muziekdienst in de Remonstrantse kerk van Haarlem plaats met nieuwe muziek van mij. Initiatiefneemster en pianiste is Gerrie Meijers. Samen met violiste Suzanne Groot speelt zij twee nieuwe instrumentale stukken, geïnspireerd op minimal music (Philip Glass, Simeon ten Holt, Arvo Pärt): ‘Plantage’ en ‘Orbitus’. Tevens zingt sopraan Charlotte Riedijk drie nieuwe vocale stukken waaronder ‘Do not go gentle into that good night’ op tekst van Dylan Thomas, ‘Dream within a Dream’ van Edgar Allan Poe en ‘Impasse’ (anoniem).

Aanvang 10.30

Adres: Remonstrantse kerk

Oranjekade 1

Haarlem

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Muziekdienst 8 oktober 2017

Concert en CD-presentatie Hark! en Co

Een bijzonder concert binnenkort. Na mijn samenwerking vorig jaar met Spinvis ga ik nu met een (voor mij) andere grootheid uit de Nederlandse popmuziek een cd maken en een concert geven: Henk Hofstede (the Nits). Op de nieuwe cd van mijn ensemble Hark! en Co getiteld “R.L. Stevenson” met poëzie van de Schotse dichter Robert Louis Stevenson zal hij een aantal nummers zingen. Tevens levert singer-songwriter Vera van der Poel een vocale bijdrage. De cd zal gepresenteerd worden tijdens een bijzonder concert op zondagavond 17 september as in de Singelkerk in Amsterdam. Dus:

Wat: Concert/CD-presentatie: Hark! en Co

 

Hark! en Co = Josje ter Haar, viool; Brendan Conroy, cello; Steef Vellinga, gitaar; Elly Abas, piano; Harke Jan van der Meulen, zang, cajon, compositie

 

Wanneer: zondag 17 september 2017, 20.30 uur. Zaal open: 19.45. Kaarten à 12 euro verkrijgbaar aan de zaal.

 

Waar: Singelkerk, Singel 452, Amsterdam

 

Website: www.harkejan.nl

 

Geplaatst in Harke Jan | Reacties uitgeschakeld voor Concert en CD-presentatie Hark! en Co